Mire jó még az EVS az önkéntességen kívül?

El kell áruljak nektek egy aprócska személyes titkot……..

titok

Az én titkom, amit ajánlok minden olyan fiatal figyelmébe, aki fontolgatja, hogy EVS-szel másik országba megy önkénteskedni, az hogy az EVS-t akár saját személyes plusz célokra is fel lehet használni. Igen, és most jön az a rész, hogy “de hát az EVS vállalása, az ország és a projekt kiválasztása is magában hordozza a személyes célokat”, és igen ezek is képviselnek az adott személy számára különböző célokat, igényeket, amiket el akarnak érni, de mielőtt kiválasztottam az országot, a települést, a projektet, fel tettem magamnak a kérdést, hogy “Miért ne lehetne még ennél is több a EVS szolgálatom?” és tudatosan kitűztem magamnak plusz egy olyan dolgot, amivel a szabadidőmben foglalkozok (mert ugye bár vannak szabadnapok is 😀 ).

Ezért hát engedjétek meg nekem, hogy elmeséljem nektek ezt a történetet, hogy hogyan választottam sokkal tudatosabban a fogadó országomat, a fogadó szervezetemet.

Mint azt már korábban elmeséltem nektek, én bőrműves vagyok. A bőrművességben is tud az ember holtáig tanulni, új dolgokat felfedezni. Legyen az egy tanulmányi kirándulás vagy éppen egy adott múzeumnak a tárgyi anyagának a megtekintése, vagy egy idősebb mestertől való ismeretszerzés.

Még mikor Nádudvarra jártam népi bőrműves szakra, akkor 2013-ban abban a lehetőségben részesülhettem, hogy egy pályázat keretein belül itt Erdélyben jártunk tanulmányi gyűjtőúton. Voltunk Gyimesközéplokon, Kézdivásárhelyen a Céhtörténeti Múzeumban, Korondon fazekas műhely látogatáson, Csernáton a Haszmann Pál Múzeumban és többek között Sepsiszentgyörgyön is a Székely Nemzeti Múzeumban.

Erről az útról mutatok nektek pár képet:

Na és a lényeg, hogy ezen a tanulmányi kiránduláson találkoztam Sepsiszentgyörgyön a Székely Nemzeti Múzeumban egy Felsőrákosi bunda lajbival, ami igazán megtetszett, s úgy döntöttem, hogy készítek ennek alapján egy hasonló mellényt, de sajnos vitrinben volt és nem tudtam megnézni, hogy mégis milyen minta díszíti a hátát, vagy hogy hogyan kell a kicsi színes bojtokat rögzíteni rajta. A mellény azóta elkészült, s persze terveztem az általam ismert felsőrákosi mintakincsből a mellény hátára mintát, de ez a két misztérium nem hagyott nyugodni akkor sem.

Azt érdemes tudni, hogy ha egy kézműves valamely ismeretnek a hiányában van, akkor vagy talál rá valamilyen általa kigondolt és működő megoldást vagy pedig utána jár, azaz elmegy egy mesterembertől megkérdezi, vagy kér a múzeumtól kutatási engedélyt és megnézi ott (én legalább is így csinálom).

Na és akkor most derül fény a titkomra……..

Mikor elhatároztam, hogy részt veszek az Erasmus+ EVS programjában, akkor egyik nagyon fontos szempont volt az, olyan helyet találjak, ami a lehető legközelebb van a sepsiszentgyörgyi múzeumhoz, hogy a szabadidőmet arra tudjam fordítani, hogy kutatási engedélyt kérve megnézhessem közelebbről ezt a mellényt, megtudhassam a titkait, ami legalább 3 éven keresztül rejtve volt számomra. Természetesen az is fontos szempont volt számomra, olyan szerveztet találjak, ahol tudok gyerekekkel foglalkozni, ahol lehet olyan eseményeket szervezni, melynek keretein belül meg tudom osztani másokkal azokat a népi kézműves technikákat, amit a nádudvari tanulmányaim alatt, és a kézműves táborok által magamba szippantottam, s gyakorolhassam azt is, hogyan kell foglalkozást tartani másoknak, és hogyan adhatom át a tudásomat megfelelően, érthetően. Így esett a választás Tusnádfürdőre és a Szent Anna Ifjúsági Központra.

Továbbá arra szeretném felhasználni még ezt a lehetőséget, a szabadidőmet, hogy felkészüljek egy számomra fontos pályázatra, mellyel ha valaki elég ügyes, megkaphatja a Népművészet Ifjú Mestere címet. A pályázat keretein belül be kell adni egy önéletrajzot, ami  tartalmazza a pályázó addigi szakmai–művészeti tevékenységének összefoglalását. (Indíttatását, mestereit, jelenlegi tevékenységét; addigi szakmai eredményeit, terveit, célkitűzéseit.) Le kell adni egy minimum 10 oldalas dolgozatot, ami a pályázó által megismert tájegységekről, stílusokról szerzett elméleti, technológiai ismereteit, gyakorlati jártasságát; az ezt bizonyítani hivatott pályamunkák szakmai elemzését, szakrajzait tartalmazza, és meg kell indokolni a témaválasztását is! Továbbá le kell adni 5 egyedi tárgyat, vagy egy funkcionálisan összetartozó tárgycsoportot (pl. étkészlet, garnitúra), vagy egy 5 darabból álló tárgycsoportot, amiknek önálló tervezéssel, a népi alkotóművészet hagyományaira építő, vagy azt felhasználó tárgyaknak kell lenniük.

k1261

Éppen ezért igen fontos, hogy összegyűjtsek minél több ismeret anyagot, ami által bővíthetem a tudásomat, és szebbek, pontosabbak lehetnek az általam készített tárgyak.

Kértem kutatási engedélyt a Székely Nemzeti Múzeumtól, a náluk található össze bőrtárgyra arra az időre míg itt vagyok, és hála Istennek kaptam is. S ha még ez nem lenne elég, az is nagyon megkönnyíti a munkámat, hogy a múzeum munkatársai egytől-egyig nagyon kedvesek, segítő készek, és arra is van lehetőségem, hogy betekintsek a múzeum raktárába (ami nagyon kevés embernek adatik meg).

Ezen múzeumi tevékenységemet elsősorban a hímzett tárgyakkal kezdtem (mellények, ködmön, tarisznya) és egy régi álomom vált valóra…… megnézhettem a Felsőrákosi lajbi hátán lévő díszítést. Leírhatatlan élmény volt ez számomra,

és egy igen fontos eredmény, amiért már most megérte ez az egész.

Az szemmel látható, hogy az általam készített lajbi háta kevésbé díszített, mint a múzeumban található, és hogy nem sikerült teljes mértékben eltalálni (mikor még nem rendelkeztem ezzel az ismerettel), hogy valójában milyen is lehet, de azt gondolom, hogy nem is az számít ebben az esetben, hogy ugyan olyan e vagy nem, hanem tudunk e újat alkotni a régi motívum világunk és technikáink felhasználásával. Azt már döntsétek el Ti, hogy ez mennyire sikerült nekem.

Zárszóként ezek után én csak azt tudom tanácsolni, hogy mindenki merjen nagyot álmodni, mert minden lehetséges!

Üdv, Anita 🙂

Leave a Reply

